Viden om Avistryk hos Visible.dk – Hvad er Avistryk?

Avistryk er en offset-teknik, også kendt som coldset.

I 1961 installerede Holger Salomon en offsetrotationsmaskine til trykning af dagbladet “Nordsjælland” og blev dermed det første avistrykkeri i Europa der indførte denne teknik. Til sammenligning indførte Berlingske Tidende først offsetteknikken i 1987. Dermed blev dagbladet “Nordsjælland”, Europas første offsettrykte avis. (nu ugeavis).

Avistryk giver produktionsforhold, der på mange områder er helt specielle. Dét produkt der skal fremstilles skal trykkes inden for en bestemt tidsramme (fx kl. 16-19). Produktet forventes kun at have en levetid på 1-8 dage. Kunden er „huset“ selv, forstået på den måde, at fx Berlingske Tidende selv fremstiller et produkt som de selvønsker at producere og sælge. De fremstiller derfor selv tekst, billeder, layout og prepress inden produktet bliver trykt i deres eget trykkeri.

Selv om bladhusene er fritaget fra at betale moms er de dog nødt til at sælge annonceplads til eksterne virksomheder eller privatpersoner, for at få økonomien til at hænge sammen. Men da avisen kommer i første række og da de produktionstekniske forhold sætter en del begrænsninger, kan kunderne ikke altid få det de ønsker (fx bestemt annonceplads eller en bestemt logofarve), men må ofte tage til takke med dét trykkeriet/avisen kan tilbyde. I nogle tilfælde må kunderne oven i købet gå forgæves, med besked om at de ikke kan få trykt deres annonce, før måske om et par uger.

Avistryk holder sig inden for faste retningslinjer:

I avisoffset trykkes der primært på 43-45 gram ubestrøget træholdigt papir i en rasterfinhed på max 34 l/cm. Trykkes der på forbedret avispapir kan rasterfinheden komme op på 40 l/cm. Trykfarven er udviklet til at kunne„tørre“ ved indsugning i det porøse avispapir. Den Danske Presses Fællesindkøbs-Forening (DDPFF) er en sammenslutning af de fleste store og større bladhuse og avistrykkerier. Ved at købe materialer (papir, film, plader, farve etc) igennem denne forening kan medlemmerne opnå væsentlige besparelser. Samtidig har DDPFF oprettet en række normer og retningslinier for avisproduktion som blandt andet kan findes i foreningens to bøger: „Kan, Kan ikke“ og „4-farver i avisens verden“. Avistrykformater, også kalder avisformater:

I de nordiske lande anvendes primært to avisformater: Broadsheet - og tabloid-format. Tabloid er virkelig kun et format, og ikke et kvalitetsparameter på avisens indhold. De avisrotationsmaskiner der er opstillet i Norden er derfor fabrikeret så de passer til de nordiske formater. Trykning af andre avisformater vil derfor medføre stort papirspild. Udover dagblade, regional- og lokalaviser trykker avistrykkerierne også en stor del reklameaviser på “avispapir”. Disse reklamer bliver også trykt i Broadsheet- eller tabloid-formaterne.

Broadsheet:

Dette er det store uhåndterlige avisformat på 40 x 56 cm. Opslaget er dermed 80 x 56 cm. Det er aviser som Berlingske Tidende, Politiken, Weekendavisen og Jyllandsposten som benytter sig af dette format, til deres hovedsektioner.

Tabloid:

Tabloidformatet er halvformatet af Broadsheet. Det vil sige 28 x 40 cm. Opslaget er dermed 56 x 40 cm. Ekstrabladet, BT, Børsen, samt enkelte sektioner i „de store“ aviser trykkes i dette lidt mere brugervenlige avisformat.

Er avistryk en mulighed for mig?

Avistryk er velegnet til reklameaviser, organisationsblade og andre tryksager med kort levetid. Avistryk som tryk-valg giver tryksagen en højere værdi hos modtagerne, fordi avistrykket primært kendes fra dagbladene, der stadig nyder stor anseelse som formidlere af nyheder, baggrundsstof og væsentlig viden.

forside
 

 Forside

 
  Brugernavn:

  Password
:
   Glemt Password?
 Opret firmaprofil
 Læs betingelserne

   Aktuelle tilbud
   Artikelbase
   Billedbank
   Brugtmarked
   Debat Forum
   Downloads
   Guides
   Farver og Mål
   Jobmarked
   Kalenderen
   Medieinformation
   Medie Jura
   Netradio / Net-TV
   Nyheder / Presse
   Nyheds feeds
   Oplysningen
   Produktkatalog
   Sig din mening
   SMS Marketing
   Tilmeld nyhedsbrev
   Tips og tricks
   Verdens aviser
   Viden Om:

Audio, video og film
Bureauer
Distribution
Efterbehandling
Emballage m. tryk
Events
Formidling
Indretning, inventar
Internet / IT
Kreativ produktion
Kurser, foredrag
Medier
Messer, udstillinger
Pap, papir, plast
Profilreklame
Tryk, print, kopi
Arktryk
Avistryk
Blankettryk
Digitaltryk
Etikettryk
Flexo/embalagetryk
Folietryk
Grafiske Brokere
Gravering
Kopiering
Kuverttryk
Laserprint
Metaltryk
Prepress
Print-on-Demand
Reproduktion
Rotationstryk
Serigrafi
Storformat
Tampontryk
Tekstiltryk
Transfers
Trykkerier
Udendørsreklame

ForsideTryk, print, kopi>Avistryk





Viden om Avistryk hos Visible.dk – Hvad er Avistryk?

Avistryk er en offset-teknik, også kendt som coldset.

I 1961 installerede Holger Salomon en offsetrotationsmaskine til trykning af dagbladet “Nordsjælland” og blev dermed det første avistrykkeri i Europa der indførte denne teknik. Til sammenligning indførte Berlingske Tidende først offsetteknikken i 1987. Dermed blev dagbladet “Nordsjælland”, Europas første offsettrykte avis. (nu ugeavis).

Avistryk giver produktionsforhold, der på mange områder er helt specielle. Dét produkt der skal fremstilles skal trykkes inden for en bestemt tidsramme (fx kl. 16-19). Produktet forventes kun at have en levetid på 1-8 dage. Kunden er „huset“ selv, forstået på den måde, at fx Berlingske Tidende selv fremstiller et produkt som de selvønsker at producere og sælge. De fremstiller derfor selv tekst, billeder, layout og prepress inden produktet bliver trykt i deres eget trykkeri.

Selv om bladhusene er fritaget fra at betale moms er de dog nødt til at sælge annonceplads til eksterne virksomheder eller privatpersoner, for at få økonomien til at hænge sammen. Men da avisen kommer i første række og da de produktionstekniske forhold sætter en del begrænsninger, kan kunderne ikke altid få det de ønsker (fx bestemt annonceplads eller en bestemt logofarve), men må ofte tage til takke med dét trykkeriet/avisen kan tilbyde. I nogle tilfælde må kunderne oven i købet gå forgæves, med besked om at de ikke kan få trykt deres annonce, før måske om et par uger.

Avistryk holder sig inden for faste retningslinjer:

I avisoffset trykkes der primært på 43-45 gram ubestrøget træholdigt papir i en rasterfinhed på max 34 l/cm. Trykkes der på forbedret avispapir kan rasterfinheden komme op på 40 l/cm. Trykfarven er udviklet til at kunne„tørre“ ved indsugning i det porøse avispapir. Den Danske Presses Fællesindkøbs-Forening (DDPFF) er en sammenslutning af de fleste store og større bladhuse og avistrykkerier. Ved at købe materialer (papir, film, plader, farve etc) igennem denne forening kan medlemmerne opnå væsentlige besparelser. Samtidig har DDPFF oprettet en række normer og retningslinier for avisproduktion som blandt andet kan findes i foreningens to bøger: „Kan, Kan ikke“ og „4-farver i avisens verden“. Avistrykformater, også kalder avisformater:

I de nordiske lande anvendes primært to avisformater: Broadsheet - og tabloid-format. Tabloid er virkelig kun et format, og ikke et kvalitetsparameter på avisens indhold. De avisrotationsmaskiner der er opstillet i Norden er derfor fabrikeret så de passer til de nordiske formater. Trykning af andre avisformater vil derfor medføre stort papirspild. Udover dagblade, regional- og lokalaviser trykker avistrykkerierne også en stor del reklameaviser på “avispapir”. Disse reklamer bliver også trykt i Broadsheet- eller tabloid-formaterne.

Broadsheet:

Dette er det store uhåndterlige avisformat på 40 x 56 cm. Opslaget er dermed 80 x 56 cm. Det er aviser som Berlingske Tidende, Politiken, Weekendavisen og Jyllandsposten som benytter sig af dette format, til deres hovedsektioner.

Tabloid:

Tabloidformatet er halvformatet af Broadsheet. Det vil sige 28 x 40 cm. Opslaget er dermed 56 x 40 cm. Ekstrabladet, BT, Børsen, samt enkelte sektioner i „de store“ aviser trykkes i dette lidt mere brugervenlige avisformat.

Er avistryk en mulighed for mig?

Avistryk er velegnet til reklameaviser, organisationsblade og andre tryksager med kort levetid. Avistryk som tryk-valg giver tryksagen en højere værdi hos modtagerne, fordi avistrykket primært kendes fra dagbladene, der stadig nyder stor anseelse som formidlere af nyheder, baggrundsstof og væsentlig viden.


[ Tilbage ]

RELATEREDE EMNER


Avis Trykmaskinens opbygning

 

Hele sætning Alle ord
 


© visible 2004 | dansk-reklameguide.dk